Rebranding – kiedy warto odświeżyć wizerunek firmy?

Data dodania: 30.11.2016


Wizerunek firmy na rynku jeszcze kilka lat temu był kwestią, która interesowała wyłącznie większe przedsiębiorstwa i korporacje. Obecnie nawet średnie i małe firmy mają świadomość tego, że odpowiednie kreowanie tego, w jaki sposób postrzegają nas potencjalni partnerzy i klienci ma ogromne znaczenie w strategii rozwoju każdej działalności. Nawet jeśli firma przyjęła określony plan kształtowania swojego wizerunku czasem wręcz niezbędne stają się pewnie zmiany, czyli rebranding.

Branding a rebranding

Żeby zrozumieć jak ważny w działalności każdej firmy może być rebranding należy zacząć od tego czym jest branding. Przez branding można rozumieć wszystkie techniki z zakresu marketingu, które mają w efekcie kształtować wizerunek danej marki w świadomości klientów. Obraz marki, jaki jest budowany w ten sposób powinien tworzyć rodzaj komunikatu do grupy docelowej.

Jakie elementy wpływają na to, w jaki sposób postrzegają nas klienci? Na pewno wszystko to, co zawiera się w strategii identyfikacji wizualnej, a więc logo, hasła reklamowe, twarze firmy, materiały reklamowe i strona internetowa.

Jeżeli więc firma opracowała już swój wizerunek można się zastanowić po co w ogóle myśleć o rebrandingu. Okazuje się, że często jest to jedyny sposób na utrzymanie działalności na rynku.

Zobacz: strony internetowe Poznań

Najważniejsze jest wyczucie czasu

Rebranding zakłada zmianę strategii przedstawianie firmy swoim klientom. Czasami marka zmienia swój wizerunek niemalże całkowicie, innym razem mamy do czynienia jedynie z odświeżeniem dotychczasowego brandu.

Nad rebrandingiem na pewno powinni pomyśleć właściciele firm, które są świadome tego, że ich biznes nie cieszy się dobrą sławą. Wtedy zazwyczaj nie wystarcza kosmetyczna zmiana logo, ale trzeba wprowadzić gruntowne zmiany w strategii wizerunkowej, czasem obejmujące nawet zmianę nazwy i całkowite odcięcie się od dotychczasowego charakteru firmy.

Innym przypadkiem są przedsiębiorstwa, które zwyczajnie nie przynoszą zadowalających zysków, pomimo różnego rodzaju działań reklamowych i marketingowych. Powodem może być niewłaściwy, nieskuteczny przekaz wizerunkowy albo nieodpowiedni dobór grupy targetowej.

W końcu zmianę dotychczasowego wizerunku firmy może wymóc na nas aktualna sytuacja na rynku. Hasła reklamowe, narzędzia reklamowe, a nawet typografia i kolory stosowane w logo sprzed kilku lat mogą ulegać dezaktualizacji. Żeby wzbudzić u klientów większe zaufanie i budować rozpoznawalność marki trzeba się wyróżniać na tle konkurencji i wprowadzać świeżość do swojej komunikacji marketingowej w stosunku do obecnych odbiorców.

Bilans zysków i strat

Myśląc nad rebrandingiem w swojej firmie każdy przedsiębiorca stanie przed trudną decyzją – ryzykować aktualną pozycję na rynku czy utrzymać się przy obecnym stanie? Żeby ostateczny wybór przyniósł jak najwięcej korzyści, a nie strat warto zacząć od analizy wizerunku konkurencji, która proponuje podobne usługi lub produkty, skierowane do tej samej grupy docelowej. Dopiero wyniki takiego audytu pozwolą opracować stabilną strategię, która będzie miała szansę wpłynąć na odbiór naszej firmy przez potencjalnych klientów. Oczywiście najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie zlecenie tego profesjonalistom, którzy dysponują odpowiednim zapleczem technicznym, wiedzą i doświadczeniem.


Polecamy: projektowanie stron www Poznań